الثلاثاء، 23 سبتمبر 2014

شخابيط حياه الحلقه الاولى

شخابيط حياه

الحلقه الاولى

حياه اسمى حياه ماما سمتنى حياه عشان انا حياتها بعد وفاة بابا وهى لسه حامل فيه
مات فجاءه فى حادثه بعدها حست انها فقدت اهم حاجه فى حياتها وانها هتعيش طول  عمرها فى تعاسه وحزن بس فى وسط حزنها عرفت انها حامل فيه وحست وقتها ان ربنا بيعوضها بيه وبجزء منه فى الدنيا من تانى
صحيح عمرى مشوفته غير من شوية صور ولا عرفته ولا اتكلمت معاه بس  من كلام ماما عنه حسيت بيه وحبيته اوى من كتر حبها فيه ياما حكاتلى عنه وعن قصة حبهم وعن كل الظروف اللى وقفت قدامهم والمشاكل اللى كانت هتبعدهم عن بعض بس هم حبهم كان اقوى وتمسكهم بيه خلاهم يتحدو الظروف وكل حاجه وحشه
بس انا اتعلمت حاجه من قصتهم دى ان ممكن نتحدى الظروف بس منقدرشى نتحدى القدر
وصحيح الظروف ممنعتهمشى عن بعض وعن انهم يكملو حياتهم مع بعض بس القدر كان اقوى منهم ومن حبهم وبعدهم تانى عن بعض
حبو بعض لما ماما كانت فى اولى ثانوى وبابا كان فى الجامعه كان جارها بس مستواه الاجتماعى مكنشى قد كده وده خلى اهل ماما يرفضوه اكترمن مره بس هو عمره ميأس ولا اتخلى عن حلمه وحبه ليها لحد مقدر يشتغل ويكون نفسه ويتقدملها من تانى وهى كانت بترفض اى حد يجلها عشانه وعملت مشاكل كتيرمع اهلها عشانه لحد موافقو اخيرا بس بعد سنه ونص من جوازهم عمل حادثه وهو راجع من شغله وتوفى   
وبعد 9 شهور شرفت انا الدنيا وبقيت كل حياتها وهى كمان كل حياتى انا وهى مرتبطين ببعض جدا هى بالنسبالى امى واختى وصحبتى وكمان بنتى اللى انا مسؤله عنها مش بنخبى حاجه على بعض ولا بنعمل حاجه من غير بعض
بس من فتره حاجات كتير اتغيرت فينا وظروف كتير عدت علينا بعدتنا عن بعض وكانت هتفرق ما بينا
وعشان كده انا انهارده  قرارت اكتب شخابيطى اه انا مسمياها شخابيط اصل مذاكرات دى كلمه قديمه اوى
وكمان كلمة شخابيط اقرب لحياتى اللى عشتها كلها شخابيط وخطوط  خبطت فيه وجعتنى اوى واثرت فيه بس كمان عملتنى وحركت حاجات كتير جوايا
هبداء معاكم الحكايه من بعيد شويه من حوالى 5 سنين
كنت لسه صغيره فيه طفوله وبراءه زاى اى طفله فى عمرى كنت وقتها داخله سنه اولى ثانوى وكنت بجد فرحانه اوى اصل ماما مدرسه انجليزى فى نفس المدرسه يعنى هروح معاها وهاجى معاها مش هنفترق خالص طول اليوم
واكتر حلم كنت بحلمه انى اعيش قصة حب جامده زى بابا وماما
متبرقوليش كده ومتقولوش انى كنت لسه صغيره مهو ماما كانت فى سنى لما حبت بابا عشان كده انا كمان كان نفسى احب وتحب واتحدى العالم عشان حبيبى وفالاخر نبقى مع بعض طول العمر
وفى يوم حسيت ان حلمى خلاص ممكن يتحقق كنا فى تانى اسبوع فالدراسه
وكان وقت الفسحه كنت قاعده وبهزر مع صاحبتى الجديده فى الفصل خلود
خلود : انتى يا بنتى كلى براحه شويه
انا وبؤى  كله اكل : مهو الفسحه هتخلص
خلود : بس يا مقرفه ابلعى الاول
وشدت من ايدى السندوتش وطلعت تجرى
وانا بجرى وراها وخرجه من الفصل فجاءه خبط فى حد
انا بوجع : اااااه ... مش تفتح
.... : ده انا برده
انا بارتباك لما بصتله : اصل ...قصدى انا اسفه وطلعت اجرى من قدامه
قبلت خلود ووشى احمر
خلود : مالك يا بنتى كل ده عشان سندوتش
انا : سندوتش ايه حصلى موقف زباله اوى... وكله بسببك
خلود : ليه ايه حصل احكيلى
انا : مفيش خبط فى واحد بس شكله قمور اوى
خلود بضحك : قمورازاى يعنى
انا بلخبطه : مش عارفه بقى سيبك ياله قومى عشان الفسحه خلصت

وفى نفس اليوم فى البيت
وقفه فى المطبخ بحضر الاكل مع ماما
منى : خلصى ياله السلطه عشان اناخلصت
انا : حاضر ... صحيح هومفيش حد هيدلنا انجليزى السنه دى ... لحد دلوقتى محدش دخلنا
منى : فى مدرس جديد منقول من الاسكندريه هيديكو
انا : وهنفضل مستنين حضرته كتير
منى : لاء يا لمضه هوجيه انهارده واستلم الشغل ومن بكره هيدخلكم
انا بدلع : طيب متدينا انتى وخلاص
منى : مينفعشى انا مش بدى لاولى ثانوى
انا بتكشيره: ادينا استثناء
منى بابتسامه : معنديش كوسه ...وياله خالصى عشان انا جعانه
انا بزعل : حاضر
منى باببتسامه : ومتكشريش
انا بابتسامه :حاضر... حلو كده
منى بدلع وهى بتقرصنى من خدى : حبيبت قلب ماما قمر ..يالهوى على الضحكه
انا بغرور: طبعا طلعه لامها وبوستها وكملت السلطه

تانى يوم فالمدرسه
فى حصة الانجليزى كنا قاعدين فى فوضه الكل بيضحك وبيهزر
خلود : مش هناخد انجليزى انهارده كمان
انا :لاء ماما قالتلى المدرس اللى هيدلنا جيه
خلود: امال هو فين فات5 دقايق من الحصه ومحدش عبرنا
انا باستغراب : مش عارفه
وشويه والباب خبط ودخل الشاب اللى خبط فيه امبارح
انا بخضه :ده هو
خلودباستغراب : هو مين
خبطها فى ايدها وقومت وقفت
... :السلام عليكم انا مستر هشام مدرس الانجليش اتفضلو اقعدو
قاعدنا ولقيته بصلى وضحك ضحكه صغيره ودير وشه للسبوره
حسيت وقتها انى محرجه اوى وكمان متغاظه اوى منه
وفات اول يوم
وهو محاولشى يبصلى تانى ولا يوجهلى اى كلام لحد ما الحصه خلصت
واول لما خرج كل البنات كانو بيتكلمو عنه عن وسمته وشرحه وطريقه  فى توصيل للمعلومه بسهوله
وفضل طول اليوم هو محور الكلام فالفصل بين كل البنات بصراحه لدرجه ضيقتنى اوى كنت حاسه انهم مش من حقهم يتكلموعليه كده ولا يتغزلو فيه ويتكلموعن وسمته وجماله كده

فى البيت
كنت قاعده فى اوضتى بذاكر وبعمل وجباتى بس مكنتش مركزه  وسرحانه فى الحصل انهارده فى المدرسه
ماما دخلت عليه : حياه اعملك حاجه تكليها ..... حياه بكلمك
انا : ها.. نعم يا ماما
منى باستغراب : مالك
انا :  مفيش كنت بفكرفى حاجه
منى : حاجةايهدى
انابارتباك :لا عادى كنت بس بفتكر المستر شرح دى ازاى.. عادى يعنى كنتى بتقولى ايه بقى
متى: اعملك سندوتشات
انا : لا يا حبيبتى انا شبعانه
منى : طيب
وهىخارجه
انا : ماما هو مسترهشام انتى قولتى منقول منين
منى باستغراب : من الاسكندريه بس اشمعنا
انا : عادى يعنى بسال ...اصل كل البنات انهارده كانو بيتكلموعنه
منى باستغراب :اشمعنا برده
انا :عادى يعنى فى بنات بتتكلم عن شرحه انه كويس وكده يعنى وفى بنات تانيه بتقول انه وسيم وقمور
منى : سيبك منهم دول بنات تافهه ركزى انتى فى دروسك وبس
انا :ايوه طبعا مانا عارفه اهم حاجه دروسى


ونكمل بقى الحلقه اللى جايه 

الثلاثاء، 26 أغسطس 2014

فرحه الحلقه السادسه



الحلقه السادسه


كل يوم  خلال الاسبوع  كان نادر كل يوم وهو راجع من شغله يعدى على محل فرحه ويفضل  واقف قدامه بالساعات لحد ميشوفها وهى خارجه وتقفل المحل ومعاها فاطمه وتركب عربيتها وتروح

وفى اليوم المنتظر اللى هيشوفها فيه اخيرا عن قرب وياخد منها الميداليه
نادر دخل المحل كانت فرحه زى العاده قاعده فى مكانها ومشغله فيروز وبتشتغل
فضل واقف شويه من بعيد يبص عليها لحد مقربت منه فاطمه
فاطمه : اهلا استاذ نادر .. شرفتنا
نادرباحراج : شكرا ...انا جى عشان الميداليه
فاطمه بابتسامه : المحل محلك فى  اى وقت اتفضل ...انسه  فرحه
فرحه انتبهت لصوتها وشافت نادر
قرب منها وقاعدعلى الكرسى اللى قدامها
نادربابتسامه :صباح الخير.... اخبارك ايه ؟
فرحه بجديه: تمام الحمدلله ..انا خلصت الميداليه
وطلعت الميداليه من الدرج : اتفضل
نادربفرحه :الله حلوه اوى تسلم ايدك.. واحلى مفيها الاسم اللى مكتوب  فيها
فرحه بارتباك وهى بتشد اسكتش جانبها : هى انسه نادين فين انا خلصت الحاجات اللى طلبتها منى ......... هى مجاتشى مع حضرتك
نادر: لاء انا حبيت اجى اشوفك لوحدى انهارده
فرحه برقتله : نعم
نادر: عشان الميداليه ... انا جاى عشان اللى يخصنى هى بقى تبقى تجيلك مع معتز عشان الحاجات التانيه
فرحه وهى بتقفل الاسكتش : اها.. وانا فى انتظارها ان شاء الله
وفضلت ساكته شويه وهو لسه قاعد قدامها و بيبصلها
فرحه بضيق : اى خدمه تانيه ... معلشى بس عندى شغل كتير
نادرباحراج :اها .....لا شكرا بس حساب الميداليه ايه
فرحه:مش مشكله دلوقتى احنا لسه الحساب بينا مفتوح
نادروهوقايم:اللى يريحك هجيلك مره تانيه عشان اشوف الحساب وحساب حاجات نادين
فرحه :ان شاء الله
وبعد ما مشى خطوتين وفرحه اتنهدت تنهيده كبيره و قاعدت عشان تكمل شغلها رجع لها تانى
نادر: انسه فرحه..... كنت هنسى
فرحه باستغراب  : خير
قرب منهاوطلع من جيبه دعوه :اتفضلى
فرحه :ايه ده
نادر: د ىدعوه لحفله فى دارايتام كمان يومين اتمنى تيجى
فرحه :معلشى مش هقدر عندى ضغط  شغل كبير
نادر بلهفه : صدقينى هتنبسطى....وبعدين اللى اعرفه عنك انك مش بتستخسرى الفرحه فى حد
فرحه باحراج :بس
نادر:من غير بس .... وبعدين كمان فى مشروع  شغل
فرحه باستغراب : شغل !
نادر:اه لما تيجى الحفله .. هقولك
نادروهوماشى  :هستناكى ....متتاخريش
فرحه فضلت وقفه تبص عليه لحد مخرج من المحل
فرحه: ايه الجنان ده
فاطمه بابتسامه :ايه بتكلمى نفسك
فرحه : انا مش فاهمه هوعاوزايه منى
فاطمه بضحكه : عاوز القرب ياجميل
فرحه بغيط : فاطمه احترمى نفسك
فاطمه وهى بتكتم ضحكتها  : حاضر
ورمت الدعوه فى الدرج :مش رايحه فى حته هوانا فضياله ده كمان وكملت شغلها

..................................................................................

بعد يومين فى الحفله
نادر عينه على الباب ومش مركزمع اى حد
نادين : ابيه .... ابله صفيه عوزاك
نادربضيق : بعدين
نادين بقلق: مالك يا ابيه
نادر: مفيش
وسكت شويه وهى وقفه تبصله بشك
نادر : انتى معكيش نمرت فرحه
نادين بابتسامه خبثه : فرحه ... اه فرحه عشان كده
نادر بتنهيده :اخلصى كلميها وشوفيها مجاتشى ليه ولومش ناويه تيجى زنى عليها زن البنات بتعكو ده لحد متقنعيها تيجى انتى فاهمه
نادين بغلاسه :زن البنات...طيب مش متصله
نادربنرفزه: نادين مش طلبه غلاسه..اخلصى لحد مشوف صفيه عاوزه ايه

............................................................................    

فى المحل
فرحه قاعده بتشتغل
يجى صوت يقطع تركزها :عملالى فيها مهمه ومش معبرانى انا اصلا غلطانه لما  خليتك تشتغلى
فرحه وهى قايمه من مكانها :نهى وحشانى
وخدتها بالحضن
نهى بتكشيره : واضح فعلاانى وحشاكى ياوحشه
فرحه بكسوف :عارفه انى ندله ومأثره معاكى انا اسفه متزعليش
نهى: مهى المشكله انى مش بعرف ازعل منك....قلبى الكبير بقى
فرحه :ههههههههه ماشى ياام قلب كبير ...اخبارك ايه واخبار ياسين وفريده ايه وحشنى اوى
نهى:كله تمام  الحمد لله .... وانتى اخبارك ايه واخبارالشغل والمحل
قطع كلامهم رنت تليفون فرحه
فرحه : ثوانى يانهى اشوف مين
فرحه : السلام عليكم
نادين :وعليكم السلام .... ازيك ياقمر
فرحه باستغراب :مين معايا
نادين : انا نادين. ايه مش فكرانى
فرحه: اه انسه نادين اهلا بيكى
نادين وهى رافعه حاجب: انسه ....انتى ليه ممشياها رسمى كده
فرحه باحراج : لاابدا ....عادى يعنى
نادين :لا مش عادى انا شخصيا هقولك يافرحه عادى مبحبش الالقاب دى .... ماشى
فرحه بابتسامه : ماشى يانادين مبسوطه كده
نادين: اه طبعا وهبقى مبسوطه اكترلو جيتى دلوقتى
فرحه  : اجى فين
نادين : الحفله ... ابيه  قالى انه عزمك ايه انتى بخيله ولا ايه ومش بتقبلى العزومه
فرحه : لا ابدا بس انا مشغوله  شويه
نادين :لا انسى مش هقبل اى اعذار مستنياكى
فرحه : صدقينى مش هينفع وبعدين كمان عندى ضيوفومش هينفع اسيبهم وامشى
نادين:انتى كده بتزعلينى منك حاولى عشان خاطرى وانا هستناكى ....عارفه انك مش هتزعيلنى
فرحه باحراج : هحاول .... ربنا يسهل
نادين : اوكى مش هعطلك بقى عشان تخلصى وتيجى ....متتاخريش
فرحه: ان شاء الله ... سلام
نادين: سلام
نادر من وراها : ها هتيجى
نادين بخضه :حرام عليك  خضيتنى يا ابيه
نادر :اخلصى هتيجى ولا لاء
نادين : بتقول مش هينفع وهتحاول .... انا عملت اللى عليه لما اشوفه تيجى ولا لاء

فى المحل
نهى : فى ايه ...انتى عندك مشوار
فرحه : لا عادى سيبك مش هروح اصلا
نهى : فى ايه فى حاجه انا مش فهماها .... احكيلى ياله
فرحه : عادى يعنى
وبداءت تحكيلها عن نادر ونادين
نهى : طيب تماما .... ياله عشان تروحى
فرحه: اروح فين
نهى بجديه : ياله عيب الناس عزمينك ... مينفعشى
فرحه : انا بتوتر لما بشوف اللى اسمه نادر ده
نهى بضحكه : مهو ده المطلوب
فرحه : نعم
نهى بتحاول تكون جديه : قصدى يعنى الناس بيعملوكى كويس ومهتمين بيكى ميصحش تكسفيهم ياله بلاش دلع وبعدين ده فى مصلحه وشغل كمان ياله يا فرحه انتى عمرك مبتتاخرى على  حد .... ياله وانا هوصلك معايا
فرحه باستغراب :ايه الاصرارده انى اروح
نهى : عادى يعنى ... عشان تنبسطى شويه وتغيرى جو
فرحه:بس انا مش فاضيه عندى شغل كتير وكمان المحل مينفعشى اسيبه لوحده
فاطمه من وراههم : انا هاخد باللى من المحل ... و الشغل ممكن تكمليه بليل
فرحه:انتم عاملين رباطيه عليه
نهى  وهى بتقوم تشدها :اها ياله بقى قومى بلاش غلاسه
وفضلت تشد فيها هى وفاطمه لحد مقامت

فى الحفل
نادر قاعد سرحان ومزاجه وحش
معتز:نادر بقولك فين ملف الفرح الجماعى ابله صفيه بدور عليه
نادرمردش عليه
معتز باستغراب وهو بيمسك كتفه : نادر بكلمك
نادربخضه : ها....بتقول حاجه
معتز:انت مالك انهارده مش طبيعى
نادر :مفيش.....كنت بتقول ايه
وفجاءه شاف فرحه دخله من باب الدر وهى بتبص حواليها
معتز:بقولك فين الملفــ
نادر باستعجال : بعدين بعدين وجرى نحيت الباب
نادر بلهفه : اتاخرتى ليه
فرحه :عادى شوية  شغل
فضلوواقفين ساكتين شويه
فرحه :طيب ايه هنفضل وقفين كده
نادر:لاطبعا...اتفضلى
نادر اخد فرحه وقاعدوعلى تربيزه
فرحه بجديه :خير حضرتك كنت عاوزنى ليه
نادر:طيب خدى نفسك الاول .... هروح اجبلك حاجه تشربيها
وقام مشى قبل مترد عليه
شويه وقربت منها نادين
نادين : كنت عارفه انك مش هتزعلينى
فرحه بابتسامه:ميهونشى عليه ازعل العروسه ..اخبارك ايه
نادين: تمام الحمد لله
فرحه: اختارتى التصاميم ولالسه عشان الحق اشتغل
نادين:بصراحه متردد كلهم حلوين تسلم ايدك .. بس هحاول انهارده بعد الحفله اقعد مع معتز واختارهم ..... بكره ان شاء الله يكونو عندك
فرحه: ان شاء الله
نادر قرب عليهم ومعاه اتنين عصير:اتفضلى
فرحه بابتسامه : شكرا
نادين : ايه ده وانا مليش
نادر: قومى هاتى لنفسك
نادين وهى بتبص لفرحه :...شايفه المعامله انا هروح لخطيبى حبيبى وهو يجبلى
وقامت وفرحه بتضحك على طفولتها
 شويه وبصت لنادرلقته بيبصلها ومتنح 
فرحه باحراج :خير حضرتك عاوزنى  فى ايه

ونكمل بقى الحلقه اللى جايه

الأربعاء، 13 أغسطس 2014

فرحه الحلقه الخامسه



الحلقه الخامسه

وبعد حوالى شهر

كان ماشى بعربيته شاب وسيم فى اواخر الثلاتينات باين عليه الفخامه والهيبه مع كام خصله بيضه زادة من وسامته
نادين : ابيه اقف هنا ثوانى
نادر باستغراب : ليه
نادين : عاوزه اشوف الفساتين فى المحل ده
نادر : نادين مش فاضى دلوقتى
نادين بدلع : عشان خاطرى يا ابيه
نادين اخته الصغير اللى هو مربيها ومدلعها ومش بيقدر يرفضلها طلب
ركن عربيته وبصلها
نادر : هو مش احنا اتفقنا ان معتز هيجيب معاه الفستان من باريس
نادين : اه بس انا عاوزه اتفرج هنا ... عشان خاطرى بقى
نادر بنفاذ صبر : حاضر
نادين بفرحه : ربنا يخليك ليا يا ابيه
نادر نزل وقفل عربيته ودخل المحل هو نادين
فاطمه مكنتشى موجوده وفرحه قاعده بتشتغل وفى عالم تانى مع فيروز
فرحه : يا طير يا طاير على اطراف الدنى .... روح واسال الحبايب شو بنى ... يا طـــــير ياطيــــــــــــــــر

نادين كانت وقفه بتتفرج على الفساتين والاكسسورى وهى مبسوطه
اما نادركانواقف بيتفرج ع فرحه وهى بتشتغل وبتغنى
نادين : الله بص ياابيه ده حلو اوى وبص السلسله دى تحفه بجد
نادين بصت لنادر اللى متنح فى اتجاه مختلف وقربت منه : ابيه بكلمك ....مركز مع ايه كده
شافت فرحه وهى قاعده سرحانه بتشتغل وبتغنى
نادين بابتسامه : اها ....وانا بقول برده اللى واخد عقلك
نادر بغيظ : عيب يا بت ....عادى يعنى ... واقف بلاش
نادين: لاوالنبى ...طيب
وبصوت عالى : احم احم السلام عليكم
فرحه انتبهت ليهم وقامت من مكانها بخضه :وعليكم السلام ..انااسفه انتم هنا من زمان
نادين : يعنى من شويه...بس صوتك حلواوى
فرحه بحراج : ميرسى ..اى خدمه
نادين: بصراحه الحاجات عندك تحفه اوى والاكسسورى عجبنى اوى  .... هو انتى  اللى عملاهم
فرحه بابتسامه :اها كلهاحاجات هندميد انا اللى عملاها
نادين: بجدانتى فنانه ... طيب لوطلبت حاجات معينه تعمليهالى
فرحه: اكيد مفيش مشكله
نادين :طيب بالنسبه للفساتين..فى بيع ولا ايجاربس
فرحه :للاسف كل اللى عندى ايجار
نادين بزعل :يخساره ...كان نفسى اشترى من عندك..... عندك فساتين حلوه اوى
فرحه بعد تفكير:عندى حل....انا هطلب طلبيه اول الشهرلوحبه تيجى تشوفى الجتالوجات واللى يعجبك اجبهولك مع الفساتين بتاع المحل
نادين :بجد ...فكره حلوه .. ايه رئيك يا ابيه
فرحه انتبهت لنادر وبصتله  فالوقت اللى هواصلا مشالشى عينه من عليها كان واقف مركزمع كلامها وتصرفاتها وابتسامتها
نادين : ابيه بكلمك برده
نادر:ها ..بتقولى ايه
نادين :اه انت مش معايا اصلا
دخلت فالوقت ده فاطمه :معلشى يا ابله فرحه اتاخرت عليكى
فرحه بابتسامه :ولايهمك  يا بطه
نادر: انتى اسمك فرحه
فرحه بابتسامه : اه
فاطمه: دى اسم على مسمى
نادين:اسمك حلواوى
فرحه: ميرسى
نادين :هاقولت ايه يا ابيه
 نادر :فى ايه
نادين: هجيب الفستان من هنا
نادر:بس معتز هيجبه من بره
نادين : عادى هكلمه وهقوله مش هيقول حاجه
 نادر:اوكى اللى يريحك
نادين :ربنا يخليك ليا ياابيه
فاطمه بفضول لنادين وبصوت واطى:هومش ده عريسك
نادين:لا ده اخويا الكبير
فاطمه:اها ..ربنا يخليكولبعض
نادين اخدت شوية اكسسورات وطلبة حاجات تانيه من فرحه وعلى ميعاد يشوفو الجتالوجات

فى العربيه
نادرطول الوقت كان سرحان
نادين :مالك ياابيه انت مش طبيعى انهارده
نادر: البنت دى فيها حاجه غريبه
نادين باستهبال: بنت مين
نادر: فرحه
نادين:انت حفظت اسمها كمان
نادر:بطلى غلاسه انا بتكلم بجد
نادين بجديه : عندك حق.... انت عارف اول لما دخلت المحل حسيت براحه غريبه وحبيتها وحبيت التعامل معاها
نادر: تحسى انها زى المغناطيس اللى بيشد كل اللى بيقرب منها كل حاجه فيها مريحه حتى ابتسامتها
نادين بتنهيده :وايه كمان
نادر:والله انتى غلسه
نادين:مانا عارفه قول حاجه جديده .... بس شكلك وقعت ياكبير
نادر بصلها وبعدين بص قدامه وسكت

فى المحل

فرحه قاعده بتشتغل
فاطمه : بس شاكله شيك ومحترم اوى
فرحه:هومين ده
فاطمه: اخوالانسه اللى كانت هنا من شويه
فرحه بعدم اهتمام :اه
فاطمه: مشوفتيش كان بيبصلك ازاى
فرحه باستغراب: بيبصلى انا... ليه.؟؟
فاطمه بابتسامه : شاكله مهتم ده مشالشى عينه من عليكى
فرحه سابت اللى فى ايدها وبصتلها : لا والله كل ده لحظتيه فالخمس دقايق اللى جيتى فيهم .. بطلى تخاريف وقومى ظبطى الفساتين اللى بره
فاطمه: حاضر بس بكره تقولى بطه قالت

وقامت وسابتها

..................................................................

بعد اسبوعين

فرحه ونادين ومعتز ونادر قاعدين مع بعض ونادين ومعتز بيتفرجو ع الجتالوجات
ونادر مركز مع فرحه
فرحه اضايقة من نظراته وقامت من مكانها وقربت من فاطمه
فاطمه :مالك مضايقه كده ليه
فرحه بضيق: اللى اسمه نادرده طول الوقت بيبصلى لما خنقنى
فاطمه بضحكه:مش قولتلك
فرحه بضيق : بطلى هبل ...ده شخص مستفز اصلا
فاطمه : بالعكس ... ده شكله محترم وابن ناس جدا
فرحه :بطلى لماضه وخاليكى فى شغلك احسن
فاطمه بابتسامه : لماضه..... طيب استلمى بقى وانا هروح اشوف شغلى
فرحه باستغراب :استلم ايه
سمعت صوت نادرمن وراها
نادر : انسه فرحه
فرحه بارتباك بصت وراها : هااا
نادر : كنت عاوز منك طلب
فرحه: خيراتفضل
نادر : عاوزك تعمليلى ميداليه  فضه
فرحه:ماشى مفيش مشكله ... عاوزتصميم معين
نادر :عاوزها على شكل كلمه
فرحه :كلمة ايه
نادر :فرحه
فرحه باستغراب : نعم
نادر: عاوزمكتوب عليها فرحه ... فى مشكله فى كده
فرحه بارتباك:لا ابدا ....اسبوع وتكون جهزه ان شاء الله
قربت عليهم نادين:ايه رئيك فى ده ياابيه
نادر : اه حلواوى ياحبيبتى
نادين بفرحه:بصى كده يافرحه ايه رئيك
فرحه بتوتر:اه حلو هكتبهولك مع الاوردر بتاعى
نادين :عاوزاكى كمان تعمليلى الجيست بوك والكاسات وكارت الفرح .... هتلحقى
فرحه:هو الفرح امتى
نادين:كمان شهرتقريبا
فرحه بابتسامه: اوكى مفيش مشكله .... هعملك كذا تصميم والاسبوع اللى جى تيجى تختارى اللى يعجبك
وبعدين بصت لنادر:وان شاءالله اكون خلصت الميداليه وحضرتك تستلمها
نادربابتسامه : ان شاء الله

......................................................................

كل يوم  خلال الاسبوع  كان نادر كل يوم وهو راجع من شغله يعدى على محل فرحه ويفضل  واقف قدامه بالساعات لحد ميشوفها وهى خارجه وتقفل المحل ومعاها فاطمه وتركب عربيتها وتروح
لحد مجيه اليوم المنتظر اللى هيشوفها فيه عن قرب وياخد منها الميداليه
نادر دخل المحل كانت فرحه زى العاده قاعده فى مكانها ومشغله فيروز وبتشتغل
فضل واقف شويه من بعيد يبص عليها لحد مقربت منه فاطمه
فاطمه : اهلا استاذ نادر .. شرفتنا
نادرباحراج : شكرا ...انا جى عشان الميداليه
فاطمه بابتسامه : المحل محلك فى  اى وقت اتفضل ...انسه  فرحه