الخميس، 18 يوليو 2013

الحب فى زمن الـ لا حب الحلقه الرابعه



الحلقه الرابعه

مشى على عشان يجبلهم النتيجه  وبعد ساعه وهم خوفهم وقلقهم بيزيد جه على وهو متبهدل
مريم وهى مبرقه: ايه ده ايه اللى بهدلك كده
على : هههههههه لا عادى مهو اللى بيجب النتيجه بيبقى كده دى الدفعه كلها وقفه عند النتيجه .......انا اخدت غطس وجتهالكم
ساره : ههههههههه طيب الحمد لله ان انت موجود
نورهان :المهم بقى ............... هى فين
وشدت الورقه اللى فايده وبداءت تقراء بصوت عالى
نورهان : الحمد لله مشلتش مواد .........وساره برده عندك كله جيد ماعدا ماده مقبول........ومريم عندك مادتين جيد جدا والباقى جيد
وسكتت شويه وهى بتبص لنور ونور قلقانه جدا
نورهان : .........والدحيحه نور كله امتياز ماعدا ماده جيد جدا
كلهم بصو لنور :يا دحيــــــــــحه
نور: قل اعوذ برب الفلق............. ايه القر اللى على الصبح ده
...........المهم انا عاوزه اعرف الترتيب................اعرفه ازاى يا على
على : مش هتعرفيه غير فاخر السنه بس بكل الامتيازات دى ما شاء الله مش بحسد طبعا .... ممكن تطلعى الاولى
نور بفرح : بجد
على : اه حافظى بس فالترم التانى وان شاء الله تبقى الاولى على الدفعه.......ها بقى فين الحلاوه
نور : انا هعزمكم كلكم تعالى معايا يامريم
ومشت نور ومريم على الكافتريا
على : لما اكلم بقى  الاستاذ كريم .........نجح اخيرا الفاشل
ساره سمعت اسم كريم وحست بخطفه جواها وكان نفسها تسال على عليه
بس هى فضلت ساكته
على : الو .....ايه يابنى انت مش باين ليه.......اها ماشى يا فاشل  ...... .......... والله وحشتنى غلاستك يا غلس ..........طب بقولك ايه انا فالكليه وجبتلك النتيجه..............نجحت ومشلتش مواد اول مره تعملها....... ههههههه والله انا كمان مش مصدق  ........ههههههههههه طيب هستناك فى النادى انهارده .......ياله سلام
نورهان : هو مش بيجى ليه
ساره كان نفسها تقوم تبوس نورهان انها سالت السؤال اللى كانت بتفكر فيه
وبصت على على وهى مستنيه تعرف الاجابه
على :  بيقولى كان مسافر مع باباه .................انا اصلا مش مطمنله اليومين دول ..........ربنا يهديه بقى
نورهان : مش صاحبك ..............لازم تستحمله
على : هو من حية صاحب هو جدع بس موضوع البنات ده بيضايقنى منه
وشويه نور ومريم جم وقعدو كلو وهزرو وشويه وكل واحد فيهم روح

............................................................................................

وبعد مروحو بساعه مريم لقت موبيلها بيرن
مريم : الو .....ايه يابنتى مش لسه سيباكى لحقت اوحشك
ساره:ههههههههه طبعا انا اقدر استغنى
مريم : يا سلام ........ياله لوكى وقولى عاوزه ايه
ساره : بقولك متيجى نروح النادى انهارده انا زهقانه ومش ورايا حاجه
مريم : مش عارفه طيب هكلم نور وهرد عليكى
ساره : خلاص ماشى شوفى كده وردى عليا
مريم كلمت نور ووافقت يروحو ووكلمت ساره تانى
مريم: ماشى يابنتى ........هافوت عليكى على 7 كده
ساره : لا انا هنزل بدرى شويه اشترى حاجه وهسبق على هناك متتاخروش عليا
مريم: خلاص اوكى.......ياله سلام
ساره : سلام

وفعلا ساره نزلت بدرى واشترت طلبات لمامتها وكانت فالنادى على الساعه 6.30
ساره وهى بتكلم نفسها " لسه بدرى هقعد لوحدى كل ده "
" انا هكلمهم ينزلو بدرى شويه"

كريم كان واقف مع اصحابه شاف ساره داخله النادى لوحدها ابتسم ابتسامت انتصار وبص لصحابه
كريم : بقولكم ايه يا رجاله عاوز منكم خدمه

...................................................................................

ساره : انتى لسه فالبيت
مريم : مش قولنا 7 لسه نص ساعه
ساره : عشان خاطرى ياله تعالو عشان مقعدشى لوحدى
مريم: خلاص ماشى هخلص اهو واكلم نور ونجيلك مش هنتاخر ياله سلام
ساره  : سلام
وساره بتقفل الموبيل لقت 3 ولاد وقفين قدامها حاولت تعدى بس هم فضلو وقفين
ساره : بعد اذنكم ......... عاوزه اعدى
شاب 1 : تروحى فين
ساره : وانت مالك ......بقولك عدينى
شاب 2: طيب هعديكى بس بعد متقوليلى اسمك ايه
ساره : متحترم نفسك انت وهو ياما هنادى للامن
شاب1: هههههههههه الامن ....خوفت انا
شاب 2: ها بقى ياقمر اسمك ايه .............متخافيش احنا هنتعرف بس
ساره وهى وقفه وخايفه شافت كريم معدى من قدامها
ساره : كريم .......يا كريم
كريم بصلها
ساره : كريم الحقنى
كريم جرى نحياتها وجرو الولاد اللى بيضايقوها
بس اللى متعرفهوش ان كريم هو اللى عامل التمثليه دى كلها عشان ساره هى اللى تكلمه ودول اصلا  اصحابه
كريم وهو عامل نفسه مخضوض: ساره فى ايه مالك
ساره وهى خايفه: كويس انك هنا انا كنت خايفه اوى
كريم : خلاص اهدى .......هم مشو خلاص ............تعالى نقعد هنا
ساره: شكرا اوى ياكريم مش عارفه لو مكنتش موجود كنت عملت ايه
كريم : ولا يهمك .............الحمد لله........انا هقووم بقى
ساره بلهفه : هتروح فين
كريم : مش عاوز اضايقك بوجودى انا هقعد فاى حته
ساره : لاخليك معايا لحد ما نور ومريم يجو .........عشان خاطرى
كريم بايتسامه  : وانا مقدرشى ارفضلك طلب
وفضل ساكت
ونكمل الحلقه اللى جايه

الحب فى زمن الـ لا حب الحلقه الثالثه



الحلقه الثالثه

فاتت فتره وجات امتحانات الترم وكل واحد حاول يركز فمذاكرته
وفى اخر يوم امتحانات ساره خلصت بدرى وطلعت تستناهم فالكافتريا
وهى قاعده لقت كريم جى عليها وهو مبتسم ابتسامه غريبه
كريم : اخيرا لقيتك لوحدك
ساره : نعم ؟؟
كريم : اصلى عاوزك فموضوع وكويس انك لوحدك
ساره بستغراب : موضوع ........موضوع ايه؟
كريم : بصراحه كده انا معجب بيكى
ساره بصتله وسكتت ومستنيه يكمل كلامه
كريم : انتى سكتى ليه
ساره بستهزاء: مستنيه بقيت الموضوع
كريم : ازاى يعنى .........هو كده خلاص
ساره بستهزاء : ليه مش لسه فى انا من اول ما شوفتك ما بنمشى الليل ومتلخبط وحياتى ظلمه وانتى النور اللى نورها وبقيت الاسطوانه اللى انتم حفظنها دى
كريم بنرفزه : انتم مين
ساره : الولاد .........اللى فكرين ممكن يضحكو على اى وحده بالكلام الهايف ده
كريم بعصبيه: انتى بتتريقى
ساره ضحكة بسخريه : بص يا كريم انا مش من البنات اللى تعرفهم و مش كلمتين زى دول هيوقعونى فيك فخلينا اصحاب وزمايل احسن وبعدين احترم انى قريبت على هو مش صاحبك برده
كريم بحنيه : بس انا فعلا معجب بيكى ...........وبعدين ما على بيحب نورهان ولا هو حلال ليه وحرام عليه عموما انا عارف كلام على عليه اثر عليكى بس انا هخلى الايام تثبتلك انى بحبك بجد
وقام مشى وهو زعلان وساره حست انها غلطت لما كلمته بسخريه كده وشويه مريم ونور خلصو الامتحان وجم عليها

نور : ايه يابنتى انتى خلصتى بدرى ليه كده ........الامتحان كان مليان
ساره بنرفزه : انا مش دحيحه زيك انا كتبت اللى ينجحنى وخلاص
مريم : مالك يا ساره شكلك مضايق .....انتى محلتيش كويس
ساره : اصل كريم كان هنا وقعد معايا وضايقنى شويه
نور : ضايق ازاى يعنى
ساره حكتلهم اللى حصل
نور : انتى زعلانه ليه..............انتى اتصرفتى صح
مريم : لا يا نور هى كانت قليلة الذوق كانت ممكن ترفضه بس متتريقشى عليه كده
ساره : انا برده حسه بكده
نور : انا شايفه انها كانت صح بذات مع واحد زى كريم ده انا اصلا مش بحبه
مريم: متخليش كرهك ليه ياثر على الصح والغلط مينفعشى كانت تعمل كده
ساره: عموما خلاص اللى حصل بقى انسو بقى الموضوع ده احنا اخدنا الاجازه عاوزين نخروج بقى
نور وهى بتضحك: ههههههه على اساس البت كانت مقطعه المذكره
ساره : اه طبعا بكره تشوفى هطلع الاولى بالغيظه فيك
نور : لما نشوف
وقعدو يهزرو ويرخمو على بعد زى العاده

............................................................................................

وفالجهه التانيه كريم كان قاعد سرحان وبيكلم نفسه
"هى بتتعامل معايا كده ليه منك لله يا على كلامك الزفت عنى هو اللى خلاها تعمل كده"
"بس ولا يهمك يا كيمو بكره تقع زى غيرها هو فى حد يقدر يقف قدامك"
"بس فالنادى انا حسيت انها اضايقت لما قولت حبيبتى "
"اه يا كيمو وانت احساسك ميكدبشى ابدا هى بس بتتقل شويه"
"خليها تتقل وبكره نشوف مين اللى هيكسب....انا وراكى ياساره "
" ولا عاش ولا كان اللى يرفض كيمو ده انا كيمو برده"
وقعد وهو سرحان ومبتسم والغرور مالى عنيه وشويه وجه عليه على
على : ايه يابنى بتضحك زى الاهبل كده ليه
كريم بستغراب: انا بضحك ؟؟؟
على : اه والله شويه والناس كانت هتفتكرك مجنون..........اعترف ياكيمو مين الصيده المره دى
كريم : مفيش صيده ولا حاجه .........وبعدين بلاش الكلام الغلس بتاعك ده
على : عيب عليك ده انت صاحبى وحافظك..........فى صيده وشكلها معسلجه كمان
كريم : طيب اسكت بقى وخليك فى ست نورهان بتاعتك
على بعصبيه: ملكشى دعوه بنورهان ..........وبعدين انا بحبها بجد مش زيك كل يوم مع واحده ترسم عليها الحب لحد متزهق وترميها ودور على غيرها
كريم : طيب خلاص مش هجيب سرتها وانت كمان متجبشى سرتى والتسيح بتاعك ده قدام الناس
على : انا مش بتكلم عندك كده غير قدام ساره واصحابها بس
كريم : طيب وليه الغلاسه دى
على : علشان تبعد عن ساره واصحابها..... البنات دى محترمه وانا بعتبرهم اخواتى متحاولشى تلعب على حد فيهم يا كريم انا بقولك اهوه
كريم : طبعا مهم زى اخواتى انا كمان متخافشى
وهوبيتكلم فى سره
" متقلقشى انا مليش دعوه باصحابها انا هلعب على ساره على طول علشان تحرم تتكلم عنى تانى "

........................................................................................

وفاتت ايام وخلصت الاجازه وبداء الترم التانى وكله بداء يلتزم فالكليه ويتقابلو تانى بس كريم الفتره دى كلها كان مختفى تقريبا و ساره مشفتهوش من اخر يوم امتحانات ولا فالكليه ولا فالنادى وموضوع غيابه ده بداء يشغلها وبداءت تفكر فيه كتير
وفيوم كانو قاعدين فالكافتريا بيتخنقو من اللى هيروح يجيب النتيجه كلهم كانو خايفين ومتوترين وشويه وجه على
على : فى ايه بتتخانقو على ايه
ساره بقلق : النتيجه ظهرت
على وهى بيضحك: وايه المشكله حد يروح يشوفها
نور : لا احنا خايفين ............على متروح تجبهالنا.....مش انت الراجل برده
على : ههههههههههه محسسانى انها نتيجه الثانويه العام معلشى هى اول سنه بتبقى كده ...........هتدفعو كام
ساره : مبلاش غلاس ..... روح هاتها وهنبسطك متقلقشى .......ياله بقى
ومشى على عشان يجبلهم النتيجه  

ونكمل الحلقه اللى جايه

الأربعاء، 17 يوليو 2013

الحب فى زمن الـ لا حب الحلقه الثانيه



الحلقه الثانيه
  
بعد اسبوعين

ساره ومريم ونور كانو فالكافتريا وعمالين يتكلمو ويهزرو وشويه وجه عليهم على ومعاه بنت
على : ازيكو يا بنات اخباركو ايه
ساره : الحمد لله تمام انت يابنى بتجى هنا اكتر مبتروح كليتك
على : ههههههههه وانتى مالك ....اعرفكو نورهان معاكو فنفس الدفعه
ساره : اها انا شوفتك قبل كده
نور:اهلا يا نورهان انا نور ودى مريم
على :والغلسه دى تبقى ساره بنت خالتى
نورهان وبكل رقه : اهلا بيكو انا مبسوطه انى اتعرفت عليكم ......مش عارفه اصاحب اى حد فالدفعه خالص
مريم : ولا يهمك ياقمر احنا موجودين اهوه
نور : واحنا كمان مبسوطين اننا اتعرفنا عليكى
وشويه وسمعو صوت حد تانى جى عليهم
كريم : على ......
على بص وراه : كريم ......اخبارك ايه يا معلم
كريم بص على البنات ووشوش على
كريم : ايه يا شهريار كده من غيرى
على : اسكت وانا هعرفك
على : دى ساره بنت خالتى ودول نور ومريم اصحابها ودى بقى نورهان كلهم لسه اولى تجاره
كريم وهو عينه على ساره : اهلا وانا اقول الكليه نورت كده ليه
على : اقدملك كريم فى سنه ثالثه تجاره بس هو ما شاء الله عليه المفروض كان متخرج من سنتين
كريم : ايه ياعم التستيح ده ......
على : مش بقولهم الحقيقه عشان مينخدعوش فيك .....واه كمان بتاع بنات يعنى خلو بالك عشان ميضحكشى عليكو انا فهمتكو اهوه
كريم:   هو بيهزر طبعا محدش يصدق
على : لا مبهزرشى واعمل حسابك البنات دول اخواتى يعنى فحمايتى
ساره : هههههه شكلكو كده اصحاب اوى
كريم : بعد التسيح ده ولا اعرفه
وقعدو يتكلمو ويهزرو مع بعض

....................................................................................

وفاتت ايام كتيروالبنات اخدو على جو الجامعه وكونو شله كبيره كانو هم الثلاثه ونورهان وبنت كمان اسمها هاله وولدين احمد وابراهيم كلهم من نفس الدافعه وعلى وكريم كانو بيقعدو معاهم

وفى يوم فالنادى كانو الثلاثه قاعدين يتكلمو
نور: الله مش اللى جين علينا دول نورهان وعلى
مريم : اه ......انا حاسه انهم متصاحبين
نور وهى بتبص على ساره : بجد .....انتى متعرفيش يا ساره ؟؟؟
ساره : هعرف منين  .......وانا مالى
مريم : مش ابن خالتك
ساره : اه بس معرفشى وبعدين انا اصلا مبشفهوش غير فالجامعه
نور: طيب اسكتو بقى عشان قربو
على : السلام عليكم ..........ازيكو يا بنات
مريم : الحمد لله تمام...........ازيك يانورهان
نورهان : الحمد لله
ساره : مقولتيش ليه انك جايه كنتى جيتى معانا
نورهان بارتباك : مكنتش اعرف انكم هتيجو
مريم : شكلك اتفاجئتى بينا
على حاول يغير الموضوع
على : احنا هنقعد معاكو بقى وهكلم كريم يجى هو هنا بس مع اصحابه ..........بس انتم بقالكو فتره مبتجوش ليه
ساره وهى بتغمزله : خلاص بعد كده هنيجى وهنقعد على قلبك
وشويه وكريم جه وبص لساره : وانا اقول النادى منور ليه
ساره حولت تعمل نفسها مش واخده بالها وقعدت تتكلم مع مريم
وشويه رن تليفون كريم
كريم : الو ..ايوه يا حبيبتى .....بس انا لسه قاعد مع اصحابى ...........طيب خلاص هاجى اهوه .........مع السلامه
ساره اول ما سمعت كلمة حبيبتى وشها جاب كل الوان وكانت مضايقه اوى
كريم : معلشى بقى يا جماعه انا ماشى
على : ليه الموزه عوزاك
كريم : متحترم نفسك يابنى دى امى
على : لا والنبى بتقول لامك يا حبيبتى
كريم: اه احنا عيله بنحب بعض عندك مانع .............مع السلامه
وقام مشى وشويه
نورهان: وانا كمان هقوم بقى عشان اتاخرت
على : ليه لسه بدرى
نورهان : عشان ميزعقوش فالبيت
على : طيب استنى اوصلك ............مع السلامه يا بنات انتو مش هتروحو
مريم : شويه كده وهنروح
على :طيب تمام بس متتاخروش مع السلامه
كلهم مشو ومفضلشى غير مريم ونور وساره
مريم : بس واضح ان على بيحب نورهان بجد
نور : ليه بقى يا فيلسوفه
مريم : شوفى خايف عليها ازاى .....بس شكلها اضايق لما شافتنا
نور : اه انا حسيت كده برده
مريم : بس كريم ده مشكله
نور : انا مش برتاح لكريم ده
مريم : ليه ده دمه خفيف حتى
نور : مش عارفه حساسه بتاع بنات ..........مش بستريحله بجد
مريم : حقا يا ساره
مريم بصت على ساره لقتها سرحانه وشكلها مضايق
مريم : ساره ...........ايه يابنتى فى ايه
ساره : ايه فى ايه
مريم: انتى مش معانا خالص ...........مالك
ساره : ولا حاجه كنتو بتقولو ايه؟؟؟
نور : انا مش بحب كريم ده ولا بستريحله
ساره : بقولكو ايه بلاش كلام فاضى وياله نروح عشان انا صدعت
نور : ماشى ياله عشان كمان منتاخرشى
وقامو مشو بس حسو ان ساره مش طبيعيه بس هى اتحججت بالصداع

...........................................................................

فاتت فتره وجات امتحانات الترم وكل واحد حاول يركز فمذاكرته
وفى اخر يوم امتحانات ساره خلصت بدرى وطلعت تستناهم فالكافتريا
وهى قاعده لقت كريم جى عليها وهو مبتسم ابتسامه غريبه
كريم : اخيرا لقيتك لوحدك
ساره : نعم ؟؟

ونكمل الحلقه اللى جايه 

الثلاثاء، 16 يوليو 2013

الحب فى زمن الـــ لا حب الحلقه الاولى



الحلقه الاولى

ساره ومريم كانو قاعدين فالنادى ومستنين نور
ساره : ها يابنتى يعنى اكتب اول رغبه تجاره
مريم : اه انا هكتب تجاره عشان نبقى مع بعض
ساره :اوكى بس نور الدحيحه هتسبنا
مريم : لا هتيجى معانا
ساره : معانا ايه دى جايبه 95 يعنى هتلحق هندسه
مريم : بجد انا كلمتها وقالتلى هتدخل تجاره
ساره : وعمو طنط موافقين
مريم  :مش عارفه لما تيجى نفهم منها الحوار
ساره : هى اتاخرت كده ليه يعنى لازم تشترى طلبات انهارده
مريم : صحيح فكرتينى .....انا هسافرالاسبوع اللى جاى دبى لبابا
ساره : مش كنتى لسه عنده اول الاجازه
مريم : هروح عشان اعمل شوبنج واشترى لبس الكليه
ساره : يا بختك طيب متاخدينى معاكى
جيه صوت من وراهم
نور: هتروحو فين وتسبونى لوحدى يا اندال
ساره : انتى اتاخرتى كده ليه ..........مريم هتروح دبى
نور بتحت الشيل اللى معاها وبتقعد
نور : تانى ليه؟؟
مريم : هجيب لبس الكليه
نور : وانتى لازم تجيبى لبس الكليه من هناك متجبيه من هنا
مريم : لا طبعا ...لازم اجيبه ماركه كويسه
نور : مهنا فى مركات كويسه ومعظم اللى بتجبيه فى زيه هنا
ساره وهى بتضحك : مانتى عارفه مريم عشان تقول انا جيباه من دبى مش اكتر
مريم بصتلها بغيظ : ماشى يا بايخه
ساره : يعنى انا بفترى عليكى ده انتى صاحبتى من زمان وحفظاكى
مريم : خليكى فحالك ......مكنتى هتعيطى وتيجى معايا من شويه
ساره : انا ولا حصل هههههههه
نور : يالهوى تموتو لو مغلستوش على بعض .....المهم كتبتو الرغبات ولا لسه
ساره : اه صحيح فكرتينى ........انتى صحيح هتكتبى تجاره
نور : اه
ساره : انتى بتستهبلى مجموعك يدخلك هندسه
نور : بس انا عاوزه تجاره انتى عارفه بحب الحسابات والرياضه انا حبه ادخل تجاره
مريم: وعمو طنط موافقين على كده
نور: بابا موافق وانا اصلا كنت كلمته قبل كده وقولتله انا هذاكر وهعمل اللى عليه بس مهما كان مجموعى هدخل تجاره
ساره : طيب وطنط
نور : طبعا عملاها مناحه وكل يوم اخد كلمتين فالعضل بس انا هعمل اللى عاوزاه
مريم : يابنتى حد طايل ...دى حته كليه برستيج وعلى الاقل هيتقلك يابشمهندس مش اخرك محاسبه
ساره : والنبى يا بتاع البرستيج انتى اركنى على جانب .....كل حاجه عندك مظاهر حتى الكليه
نور : يا جماعه مش الفكره بس لما ادخل كليه حباهها وانجح فيها واجيب تقديرات كويس وممكن ابقى معيده او دكتوره احسن مدخل كليه مش حباها وفالاخر ابقى مهندسه فاشله
ساره : والله البت نور دى مخ طول عمرى مبشكش فدماغها
نور : بس اوحش حاجه فالموضوع
وسكتت شويه وهم بصين عليها ومستنين تكمل
نور ضحكت : انى هبقى معاكو .........امتى هتحلو عنى بقى
ساره : يا سلام طيب انا سحبت الكلمتين الحلوين الل قولتهم من شويه
مريم : لا طبعا دى احلى حاجه احنا مع بعض من الابتدائى وكنت هزعل لو افترقنا ربنا دايما يخلينا لبعض ونفضل مع بعض
ساره بصتلها : ونفضل نغلس على بعض ونرخم على بعض ههههههه قولو امين
مريم ونور وهم بيضحكو : اامين

......................................................................................

وعدت الايام وكلهم قبلو فى كليه التجاره وكانو فرحانين انهم هيبقو مع بعض ومريم سافرت جابت لبسها من دبى وساره ونور نزلو مع بعض وجابو لبسهم وبداءت الدراسه وكانو فرحانين بانهم اخير خلصو مرحله الثانوى وهيبداء مرحله الجامعه والحياه المفتوحه

وبعد الدراسه باسبوع كانو ماشين فالكليه بعد مخلصو محاضرتهم ساره سمعت حد بينادى عليها
على : ساره ..........يا ساره
ساره بصت وراها وابتسمت : على اخبارك ايه ...ايه جابك هنا هو انت مش اداب ولا انا نسيت
على : ههههههههههه لا منستيش انا هنا مع اصحابى عادى اداب وتجاره واحد
على بص على نور ومريم
ساره : مريم ونور اصحابى ...........على ابن خالتى
على : اه عارفهم طبعا بشوفهم على طول معاكى فالنادى ............ اهلا بيكو
ساره : ده انت مركز بقى ماشى هسيبك مع اصحابك بينادو عليك
على : طيب متيجو تقعدو معانا شويه مش انتو خلصتو محاضراتكم
ساره : اه خلصنا تعالو ياله يابنات
نور : لا مش هينفع مره تانيه ان شاء الله
على : اوكى براحتكم ابقى اشوفكم بقى مره تانيه .........سلام
ساره : سلام
وبعد ما مشى بشويه ساره بصت لنور
ساره : ايه يابنتى انتى حرجتيه ليه
نور : انتى بتستعبطى يعنى نروح ازى نقعد مع شباب منعرفهمشى وانتى عادى كده ياله يابنات
ساره: يا بنتى انتى فاكره احنا لسه فالمدرسه والناظره هتزعقلنا احنا فالجامعه يعنى حياه مفتوحه وعادى لما يكون لينا اصحاب ولاد
نور : اولا مسمهاش اصحاب اسمها زمايل ودول هيبقو قدنا فالسن ومش اى حد طبعا ممكن نكلمه .........مش اكبر مننا ومش معانا فالكليه كمان وبعدين مدرسه او كليه او درس مش هتفرق كتير الاخلاق هى هى ومش بتتغير المكان يا فالحه
ساره : والنبى بلاش العقد بتاعك دى
نور : عقد ...............والله هو ده اللى اعرفه وانتى حره بس متبقيش تدبسينى معاكى فالحوارات دى
ونكمل الحلقه اللى جايه

الحب فى زمن الـــ لا حب



الحب فى زمن الـــ لا حب

يوميات هتحكى عن 3 بنات اصحاب وجيران من وهم صغيرين ورغم اختلافهم فحاجات كتير زى طريقة حياتهم وتفكرهم الا انهم عمرهم ما افترقو ولا زعلو من بعض كانت صداقتهم اقوى من اى حاجه تانيه
ومن خلال اليوميات هنشوف كل وحده شايفه الحب والارتباط ازاى ونتيجة تفكيرها وتصرفاتها هتوديها لحد فين ومين هيندم ومين هيتمسك بموقفه اكتر ومين هيتعذب ومين هيفرح ومين الصح ومين الغلط بس رغم كل اللى هيمرو بيه هيفضلو برده اصحاب واخوات

الابطال
ساره : بنت جميله ومتحرره شويه فتصرفاتها وشايفه انها بدام مبتعملشى حاجه غلط " وده من وجهة نظرها طبعا " يبقى مش مهم كلام الناس
وهى بتحب الحب عشان الحب ورومانسيه جدا

نور : بنت طيبه جدا وعقله جدا وصاحبة صاحبتها لابعد الحدود بس قفله اوى على نفسها وبتخاف من الحب والارتباط وبتحاول دايما تستخدم عقلها اكتر من قلبها

مريم : بنت بنوته بمعنى الكلمه بتحب تهتم اوى بنفسها وبتحب المظاهر والاهتمام بالماده بس جواها بنت طيبه وحنينه اوى بالنسبالها الحب والارتباط  ليه علاقه باللى هيدفع وكل مكان اللى هيدفع اكتر يبقى بيحب اكتر بس ده مش غلطها ماما تها اللى رابتها على كده

وهنشوف بقى باقى الابطال والشخصيات من خلال اليوميات

الاثنين، 1 يوليو 2013

يوميات حلم ولا علم الحلقه الاخيره


الحلقه الاخيره

كانو كلهم خارجين من الاوضه عشان حبيبه ترتاح بس حبيه طلبت من عمر يستنى شويه
حبيبه :عمر استنى عاوزاك
عمر رجعلها وقعد جانبها مدت ايدها مسكت ايده
ضغطت حبيبه على ايد عمر وبصوت ضعيف : عمر انا بحبك اوى وبجد انا كنت سعيده اوى وانا وياك ومعاك عرفت معنى الفرحه وانى مش نقصنى اى حاجه عشان كده .............
وسكتت شويه
حبيبه : عشان كده لو موت مش عاوزاك تزعل
عمر بضيق : متقوليش كده انتى هتعيشى ان شاء الله وهنكمل حياتنا مع بعض
حبيبه : موت او عشت مهما كان اللى هيحصل بجد انا عشت معاك اجمل ايام حياتى وكنت اسعد انسانه فالدنيا صحيح المده مش طويله بس انا مش طماعه ويكفينى اوى الوقت القصير ده ...........عمر بجد انا بحبك اوى
عمر بحزن : وانا كمان يا احلى ملاك فالدنيا
وباس ايدها وخرج عشان يسبها ترتاح
وتانى يوم
صحى عمر من بدرى راح الشغل واخد اجازه ليه ولعصام وراح على المستشفى
وصل عمر المستشفى وهو بيقرب من اوضته حبيبه شاف عصام ومنال وقفين مع الدكتور ولسه بيقرب سمع
الدكتور : شدو حيلكم ........البقاء لله
منال انهارت من العياط واغمى عليها وعصام جاتله حاله ذهول وفضل واقف متنح لا بيتكلم ولا بيعيط ولا فى اى تعبير على وشه
وعمر فضل واقف مكانه مش عارف يعمل ايه يلحق منال ولا يواسى عصام ولا يعيط على حب عمره وفضل هو كمان متجمد مكانه

وبعد شهر

عمر مكنشى عارف ينام وخنوق وحزين وطوب الليل هو مع صراع مع النوم فى محاولات فاشله انه يقدر ينام واخير استسلم لنومه وغمضت عينه مع شروق الشمس بعد مصلى الفجر وحاول يبعد عنه اى تفكير فاى حاجه ومعدتشى عليه ثوانى وفجاءه لقى نور الشمس فعينه ومامته بتصحيه
الام : ياله ياحبيبى هتتاخر على شغلك
عمر وهى بيحاول يفتح عينه و حاسس بجسمه تعبانه
عمر : ياماما انا ملحقتش انام
الام : انا عارفه انا سمعاك لحد الفجر بس كده هتتاخر على شغلك
عمر بكسل : ليه هى الساعه كام
الام : الساعه 7:30
عمر قام اتنفض من على سريره
عمر : كام يا ماما انا كده اتاخرت اوى
الام : ولا يهمك ياحبيبى انا حضرتلك الفطار البس بسرعه وهتلحق ان شاء الله
قام عمر من على سرير وهو حاسس بالتعب وانه مضايق اوى ومخنوق ولبس بسرعه وخرج من اوضته ولسه بيفتح باب الشقه
الام : عمر
عمر : ايوه يا ماما
الام : انت مش هتفطر يا حبيبى كل اى حاجه قبل متنزل
عمر باستعجال وهو بيبوس راسها
عمر : معلشى ياست الكل هاكل اى حاجه فالشغل انا متاخر اوى
الام : ربنا يوفقك ياحبيبى ويكفيك شر الطريق
نزل بسرعه عمر وركب عربيته وطول ما هو سايق حاسس انه مخنوق وحزين وعمال يشرب فسجاير كتير وحاسس ان فى صداع هيفرتك دماغه وشويه وفجاءه لقى عمر العربيه اللى قدامه بتقف فجاءه وفرمل عمر جاااااااااااااااامد وخبط فيها وراسه اتخبطت فى دركسيون العربيه واتعور عواره بسيطه ونزل من العربيه وهو مستغرب اللى بيحصل كان كل حاجه بتتكرار
خبط عمر على العربيه بص المردى كان بتوتر وقلق
خرجت بنت من العربيه وهى مخضوضه من اللى حصل
بصلها عمر وهو متنح ومش مصدق عينه
عمر : حبيبه
البنت : حبيبه مين ...........انا بجد اسفه اصل شوفت قطه
عمر : هووووووووووووووووووس
شورلها عمر انها تسكت قبل ما يتجنن او يحصله حاجه وطلع موبيله وقعد يفر فيه مفيش اى اثر لاسم حبيبه مش متسجل عنده ولا فى مكلمات بينهم ولا مسدجات ولا اى حاجه
استغرب عمر وبقى مش عارف يعمل ايه يفرح ولا يزعل ولا يفهم ايه اللى بيحصل وكل اللى جه فباله ساعاتها
"حــــــــــــــــــلــــــــــــــم"
قعد عمر يضحك بشكل هستيرى ويقول : حلم ...........كان حلم
البنت كانت مستغربه من عمر
البنت : حضرتك تعبان هى الخبطه اثرة على دماغك
عمر وهو بيضحك : تتجوزينـــــــــــــى

النهايه

يوميات حلم ولا علم الحلقه الرابعة عشر


الحلقه الرابعة عشر


الكل كان قاعد فالمستشفى قلقان وعلى اعصابه ومش عارفين فى ايه وبعد حوالى ساعه كان كشف الدكتور على حبيبه وعملها التحاليل والاشاعه وخرج لعصام وعمر
عصام : خير يا دكتور
الدكتور : مكدبشى عليكم الحاله متاخره والقلب ضعيف جدا والحل الوحيد يتعملها عملية زرع قلب فى قرب وقت
عصام والدموع فى عينه : بس هنلحق ننلاقى متبرع فالوقت الصغير ده
الدكتور : مش عارف بس الامل ضعيف ........ربنا يسهل واحنا هنحاول نعمل اللى علينا
عصام من الصدمه ركن على الحيطه وبداءت الدموع تنزل من عينه من غير ما يتكلم ولا كلمه
وعمر مكنشى قادر يستوعب اللى بيحصل غير انه بيبص على عصام وهو مزهول
ومنال كانت قاعده تعيط بحرقه وتدعى ربنا يشفى حبيبه
وبعد شويه وحاول الكل يستوعب الصادمه عمر بص لعصام
عمر : عمى ممكن ادخل اشوفها
عصام : ماشى يا عمر ادخلها لحد مقدر اتمالك اعصابى وقدر ادخلها انا كمان ....بس عشان خاطرى متظهرشى قدامها اى حاجه
عمر وهو بيطبطب عليه : متقلقيشى ياعمى
ودخل عمر عند حبيبه كانت نايمه زى الملايكه وصوت الاجهزه اللى حوليها وشكلها المرهق كانو هيخلوه يدمع بس مسك نفسه
قرب منها وقعد جانبها على طرف السرير ومسك ايدها ولمس الدبله اللى موجوده فايدها وبداء يلفها وهو سرحان
صحت حبيبه بعد ما حست بلمست عمر ليها وفتحت عينها لقت عمر قاعد جانبها وسرحان ومخدشى باله انها فاقت حاولت تتكلم مقدرتشى فحركت صوابعها حس بيها عمر وبصلها
ورسم على وشه ابتسامه حزينه
عمر : معلشى يا حبيبتى قلقتك .......انا هقوم ونامى انتى ورتاحى
ولسه عمر هيقوم مسكت حبيبه ايده وضغطت عليها وشورلتله انه يقعد معاها
رجع عمر قعد تانى جانبها وفضلو ماسكين ايد بعض وبيبصو لبعض من غير ما حد يتكلم
حبيبه بصوت واطى وتعبان : انا اسفه يا حبيبى انى بوظت عليك فرحتك
عمر : متتكلميش....... انت اصلا فرحتى وهتفضلى معايا طول العمر ان شاء الله
حبيبه والدموع نزله من عينها : خايفه تكون دى اخر فرحه بينا
عمر والدموع فعينه وبيحاول يمسك نفسه : لا متخافيش طول مانا جانبك متخافيش ..........وان شاء الله ربنا هيطول فعمرنا ونفضل مع بعض ونسعد بعض
حبيبه بابتسامه خفيفه : انت وعدنى انك متكدبشى عليا .........وكمان بيبان عليك
عمر سكت ومعرفشى يقولها ايه وشويه ودخل عصام ومنال بعد محاولو ميبنشى عليهم وقعدو مع حبيبه كلهم لحد ما الدكتور طلب منهم يسبوها عشان ترتاح قرب عليها عصام وباسها من جبينها وكمان منال قربت منها وحاولت تحضنها براحه ونذلت دموعها غصب عنها مديت حبيبه ايدها ومسحتلها دموعها
حبيبه : متخافيش يا ماما هتعدى باذن الله
منال : ان شاء الله ياحبيبى
وخرجو ووراهم عمر
حبيبه :عمر استنى عاوزاك
عمر رجعلها وقعد جانبها مدت ايدها مسكت ايده
حبيبه : انا عاوزه اقولك حاجه انا عارفه انى مقولتهلكشى قبل كده بس انا عاوزه اقولهالك دلوقتى
عمر : بعدين ياحبيبتى..... انتى تعبانه دلوقتى استريحى وبعدين نتكلم
حبيبه : لا استنى
ضغطت حبيبه على ايد عمر وبصوت ضعيف : عمر انا بحبك اوى وبجد انا كنت سعيده اوى وانا وياك ومعاك عرفت معنى الفرحه وانى مش نقصنى اى حاجه عشان كده .............

ونكمل الحلقه اللى جايه